Alguer 2023 | Focs de Sant Joan

La revetlla de Sant Joan del 2023 ha estat per a la Malèfica del Coll una de ben especial, d’aquelles que no es viuen cada any. Fa uns mesos, vam rebre un contacte des de la vila de l’Alguer, a l’illa de Sardenya, per a participar en la seva festa dels Focs de Sant Joan de 2023!

Una sèrie de mesos de frenètics i feixucs preparatius van dur al matí del dijous 22 de juny, en què una colla d’una quinzena de malèfiques i malèfics vam agafar un avió direcció a terres sardes.

Allà ens va rebre una organització atenta i disposada, que ens va facilitar tot tipus de comoditats per a la nostra estada a la ciutat.

Després d’un abundós dinar (com no, amb focacce) que ens va obrir les portes (i els paladars) als sabors locals, vam poder conèixer l’Alguer vella, el preciós casc antic de la ciutat, amb una passejada relaxant que ens va servir per a carregar forces pel dia següent. El dia gros s’apropava!

Àlbum de fotografies de la visita a l’Alguer

Efectivament, el divendres 23 de juny ens va rebre amb responsabilitats i honors des de primera hora: mentre una part de nosaltres es quedava a la platja de Sant Joan, al Lido de la ciutat, allà on al vespre tindria lloc l’espectacle, per tal d’estudiar-ne la zona i preparar-ne el desenvolupament, la resta va tenir el plaer de ser els portadors solemnes de la Flama del Canigó, ja arribada a la ciutat, pels carrers de l’Alguer vella.

Delegació de la Generalitat de Catalunya

Vam passar per la Delegació de la Generalitat de Catalunya a la ciutat, per la seu d’Òmnium Cultural i finalment per la seu de l’Obra Cultural de l’Alguer, i a tots tres llocs ens van rebre molt amablement amb interessants explicacions sobre la història i la vida del lloc, i fins amb productes locals per al nostre refrigeri!

Òmnium Cultural de l’Alguer
Obra Cultural de l’Alguer

Àlbum de fotografies de les entregues de la Flama del Canigó

Després de dinar (aquesta ocasió panini… Altre cop el pa!), durant la tarda vam poder tastar allò al qual estem acostumats: els preparatius, els nervis, el lleuger estrès i l’emoció que se sent al cap de tots i cada un dels pèls del cap i del cos abans de començar l’espectacle.

A més, el que estàvem a punt de fer, un espectacle de foc ben bé coreografiat, sobre la sorra de la platja i amb un públic espectador, no era quelcom que haguem fet massa vegades, així que les ganes i la il·lusió hi eren, i molt presents!

Entre xerrameca, refrigeris i una de les millors postes de sol que qui subscriu ha vist mai, l’espectacle dels Focs de Sant Joan va anar passant: cors de música tradicional sarda, un estol de barques de vela llatina, les criatures de l’escola de la vila i centenars de figurants van encendre i remoure el públic fins que la posta de sol va arribar, i amb ella, nosaltres.

Van ser ben bé quaranta minuts de foc, amb un intens ritme creixent que va néixer calmat, tranquil i blanc, i va créixer sense fre fins encendre el gran falò, la foguera reina de l’espectacle, i fins omplir el cel alguerès de pirotècnia.

Àlbum de fotografies de l’espectacle Focs de Sant Joan

Quaranta minuts que van començar amb la llum del dia i van acabar amb la fosca de la nit, que van mantenir el públic embadalit i joiós de veure com la tornada de la festa, que no se celebrava des d’abans de la pandèmia, esclatava amb la màgia que carrega el foc i rubricava el cant a la fraternitat i a l’amistat amb què els nostres cosins algueresos celebren la revetlla de Sant Joan.

Alguer 2023 | Focs de Sant Joan – Primera part
Alguer 2023 | Focs de Sant Joan – Segona part

El sopar que va seguir l’espectacle va ser, senzillament, màgic. Entre bromes i rialles, vam ofegar el cansament dels dies anteriors amb bones notícies i amb les millors begudes de la terra, i fins i tot vam poder gaudir d’un detall per part dels cors que també havien actuat durant l’espectacle, el Coro Ilune, de Dorgali, i Su Cuncordu e’ Santa Rughe, de Santu Lussurgiu. Vam tenir inclús celebracions d’aniversari, així d’alegre va ser la nit!

Tan alegre, que es va haver d’allargar portant la nit als carrerons de l’Alguer vella i a la platja de la ciutat. Tot plegat per a llevar-nos el dia següent, dissabte 24, dia de Sant Joan, i viure un dia tranquil, de plegar, de recollir i de pensar en la tornada cap a Barcelona.

Un darrer dinar al cor de la ciutat vella, amb menjar tradicional i local de la millor qualitat, ens va ajudar a acomiadar-nos de l’Alguer i fer via, més alegres i contents, cap a l’aeroport. Qui ens havia de dir, malgrat tot, que acabaríem passant tota la tarda entre llargues esperes, converses i becaines, mercès a un retard del vol!

Fos com fos, la tornada cap a casa va ser plàcida i tranquil·la. Som conscients que el viatge no ha estat mancat d’entrebancs i dificultats, que avui ja riem i recordem amb somriures, però quedem molt, molt contents per l’oportunitat viscuda, molt orgullosos d’haver pogut formar part de la celebració de la diada de Sant Joan a l’Alguer, i molt agraïts a l’organització per haver-nos acollit tan bé i haver-nos donat tantes facilitats per poder gaudir com ho vam fer d’uns dies tan i tan màgics.

Quedem amb moltes ganes que això es pugui repetir!

Salut i Foc !!!

La premsa i les xarxes socials

@nora_0668

Òmnium Cultural de l’Alguer | @OmniumAlguer

Obra Cultural de l’Alguer | @obracultural

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *